Artikler

Bonsai-design 1. Det enkle Design.

 

    Bonsai-design består af flere enkeltstående facetter, der kobles sammen til harmonisk enhed: Træet, træ + skål, skålens form & farve

     + tyngde/lethed, træets placering i skålen, balance o.s.v..

     Træet: Med avancerede teknikker, det rigtige værktøj og masser af flid, kan selv "umulige træstubbe", forvandles til attråværdige og

     smukke kunstværker; Sidestillet hermed,står de enkle træer, der fra naturens hånd, næsten er færdigskabte Bonsai. Det er de sidst-

     nævnte, jeg vil fokusere på i denne artikkel. Der er noget berusende ved at finde et næsten perfekt miniature - træ, hvor blot en

     gren eller to skal fjernes; eller have lov at vokse; eller have et buk med en tråd.

     Når man kigger efter Bonsai - grundlag, oplever man ofte at støde på træer, der blot ved deres form, selv fortæller deres videre

     muligheder.

 

      Herunder, et par eksempler:

                                   

                 En Cortoneaster, der blot med formning af en enkelt gren + krone og placering i en rund skål, knejser elegant.

 

                            

               Bøg. Den første sommer: bortset fra et par afklip-            2004. Træet har vokset på denne Slab siden 2000,

       pede grene, ser træet stort set ud som da jeg fandt det            og er trænet udelukkende ved beskæring.

      i skoven.

 

                                 

                Juniperus communis, på stenskal.                                  Juniperus communis ( hængende variant ); er kun

                Stammen er her, elegant formet ved naturens                 trænet ved beskæring.

                hånd.

 

 

 

 

                Stammer der har fået deres form fra Naturens hånd:

                                   

 

 

 

 

           Om Skåle:

             Der er en gylden regel, der siger; u - glasserede skåle til stedsegrønne træer, og glasserede skåle til blomstrende

          træer; men det jo dybest set et personligt skøn. Selv foretrækker jeg runde skåle til enkelt - stående træer, og

          Slab`s eller ovale skåle til flere - stammede. Farverne beige, grå, brun og grøn, står sig som regel godt til træer,

          men ofte er det jo sådan, at man må gå på kompromis med det man ønsker som det optimale, og det der er muligt

           at anskaffe. Når det drejer sig om store glasserede skåle, er udvalget her i landet stadig meget begrænset.

 

 

 

 

            Herunder; nogle eksempler på træer der endnu ikke har fundet den "rigtige" skål.

                                     

                   Solcypres på ca. 120 cm. Jeg har endnu ikke                 Denne Lærk, skal have en rund skål med lidt

               fundet den rette retgangulære skål.                                  mere udadvendt svaj, end skålen på

                                                                                                billedet til venstre.

 

                            

                 Dette træ venter på en mørke - grøn skål, med              Denne Cortoneaster, venter på en lidt større

                 en mere udad drejet kant ( indre diameter =                  skål.

                 38 cm ).

 

 

 

 

                Nogle Før & Efter - billeder:

                                                 

                          Potentilla i kaskadeskål.                                       Det samme træ i en lidt højere skål.

 

 

                       

                 Rodendendron i oval skål.                                  Det samme træ efter beskæring og omplantning

                                                                                     til Slab.

 

 

                                 

                 Ficus Pandora: Før & efter ompotning.

 

 

                             

                 Ahorn i oval skål. 2006.                                     Samme træ i rund, creme - hvid skål. 2007.

 

 

 

 

          Det er skålens opgave at "bære træet frem", at medvirke til et harmonisk helheds - indtryk, der sætter

         træet i centrum. Skålen må aldrig stjæle billedet fra træet. Ekstreme skåle, kræver meget specielle træer.

         Dette skal igen gå op i en højere enhed med praktisk viden; F.eks. gør Landskaber og Skovpartier, sig

         næsten altid bedst på Slab`s eller i flade skåle, men bruger man træer som Bøg o.lign., som oprindelig

         vokser på pælerod, kræves en hvis dybde, således at man her må gå på kompromis. Det æstetiske skal

         gå hånd i hånd, med de forhold der er bedst for træet.

 

                                                    

                                                      Pil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 ArtiklerArtikler